KULeuven Actuarial Students Forum
Wilt u reageren op dit bericht? Maak met een paar klikken een account aan of log in om door te gaan.

Examenvragen vrijdag 14 januari 2011

3 plaatsers

Ga naar beneden

Examenvragen vrijdag 14 januari 2011 Empty Examenvragen vrijdag 14 januari 2011

Bericht  Admin za jan 15, 2011 12:27 pm

Voor de volgende generatie:

1. Bert heeft ziekteverzekering, gestart op tijdstip X en heeft daar op de vraag "lijdt uw vader, moeder, zus of broer aan hartaandoening of iets dergelijks?" niet vermeldt dat zijn zus hartaandoening gehad heeft. Bert heeft half jaar later (X+1/2) een hersentumor. Verzekeraar weigert dekking omdat Bart aandoening zus niet vermeldt had.
Eerste antwoord: Verzwijging en sancties afh. van opzettelijk en verwijtbaar.
Juiste antwoord: Dit zijn genetische gegevens, verzekeraar mag dat niet vragen. Verzekeraar mag prestatie niet weigeren.

2. Leg uit:
- individuele voortzetting (dat staat letterlijk in cursus)
- verval van dekking (dat staat ook letterlijk in cursus, zeggen dat het niet hetzelfde is als uitsluiting van dekking)

3. Een verkoper van videocamera's geeft daarnaast uitleg over een bijhorende schadeverzekering. Wordt die gecontroleerd?
Antwoord: Als hij al aan bemiddeling doet (dat denk ik wel) lijkt het mij een mooi voorbeeld van uitzondering in controlereglementering op bemiddeling. (art. 2 §2 2° Wet Cauwenberghs)
Als hij u gewoon doorverwijst naar een verzekeraar zonder echt bemiddeling te doen, dan sowieso geen controlereglementering van toepassing.

4. Spaanse verzekeringsmaatschappij heeft belangrijke portefeuille BA motorrijtuigen voor Belgische bedrijven voor voertuigen ingeschreven in Luxemburg. Een van die Belgische bedrijven maakt zich zorgen over financiële situatie van de Spaanse verzekeraar en vraagt jou of CBFA iets kan controleren en sancties kan nemen
Mijn eerste antwoord: Is Spaans bedrijf dat zaken komt doen in België, dus CBFA kan weinig meer doen dan Spaanse controleautoriteit op de hoogte brengen (verwijzend naar een paar artikels in Controlewet en algemeen controlereglement waar staat dat CBFA dit kan doen).
Juiste antwoord: Risico ligt in Luxemburg, dus de dienstverlening gebeurt in Luxemburg, niet in België, Controlewet en Algemeen controlereglement niet van toepassing, CBFA kan niets doen

Al bij al had ik vraag 2 en 3 wel denk ik, vraag 1 en 4 zat ik er naast, maar heb me hopelijk weten redden.


Laatst aangepast door Admin op do jun 16, 2011 9:24 pm; in totaal 1 keer bewerkt

Admin
Admin

Aantal berichten : 74
Registratiedatum : 22-12-10

https://actkul.actieforum.com

Terug naar boven Ga naar beneden

Examenvragen vrijdag 14 januari 2011 Empty Re: Examenvragen vrijdag 14 januari 2011

Bericht  joost za jan 15, 2011 10:44 pm

ik weet mijn vragen niet meer zo gedetailleerd, maar dit waren ze ongeveer:

1) iets over opzegtermijnen bij rechtsbijstandverzekeringen en hospitalisatieverzekeringen
2) Combinatiepolis en fraude uitleggen
3) Mag een Ierse VA een polis aanbieden in Belgie
4) iets over fraude bij ongevallenverzekeringen

joost

Aantal berichten : 8
Registratiedatum : 15-01-11

Terug naar boven Ga naar beneden

Examenvragen vrijdag 14 januari 2011 Empty examenvragen 14 januari 2011

Bericht  Debby zo jan 16, 2011 7:53 pm

1) Mario heeft een ongeval op 10/10/2009. Hij heeft hiervoor een BA Auto afgesloten bij zijn verzekeraar. Deze weigert echter dekking te verlenen en haalt aan dat de overeenkomst nietig is, aangezien Mario bij het aangaan van zijn verzekering niet heeft aangegeven dat op 01/02/2005 zijn rijbewijs voor een maand is ingetrokken voor een snelheidsovertreding. Kan de verzekeraar dit doen?

2) Leg uit: eerste verzekeraar en schade door terrorisme

3) juist, fout of gedeeltelijk juist en verklaar. Een agent en een makelaar hebben dezelfde informatieverplichting.

4) Een Belgische verzekeraar wenst brandverzekeringen aan te bieden voor vakantiehuisjes in de Provence. Wat moet er gebeuren en waar moet de verzekeraar rekening mee houden zodat deze overeenkomsten in lijn zijn met de wet?

Debby

Aantal berichten : 2
Registratiedatum : 16-01-11

Terug naar boven Ga naar beneden

Examenvragen vrijdag 14 januari 2011 Empty Re: Examenvragen vrijdag 14 januari 2011

Bericht  Gesponsorde inhoud


Gesponsorde inhoud


Terug naar boven Ga naar beneden

Terug naar boven

- Soortgelijke onderwerpen

 
Permissies van dit forum:
Je mag geen reacties plaatsen in dit subforum